web analytics

Válassza az Oldal lehetőséget

„A legjobb színész partnereim kutyák és lovak voltak”

– 89 éves lenne Elizabeth Taylor

„A legjobb színész partnereim kutyák és lovak voltak”  <br><p class='alcim'> – 89 éves lenne Elizabeth Taylor</p>

Mi a közös egy skót juhászkutyában, egy lóban, egy macskában és egy farkasban? Ahogy az idézetben is szerepel, az ikonikus, utolsó nagy hollywoodi legenda, hivatalos nevén Dame Elizabeth Rosemond Taylor életében sorsfordító mérföldkőnek számítottak az állatok.

Kutya: az önzetlen szeretet szimbóluma

Mindjárt karrierje kezdetén, 1943-ban, a Lassie hazatér című filmben játszotta az elveszett eb gazdiját az akkor 11 éves kislány, aki mágikus szépségével, természetességével és kedvességével azonnal sztárrá emelkedett a moziba járó közönség szemében.

Ló: az erőlködésmentes kecsesség és kitartás szimbóluma

Ezt sorra követték a gyermek- és ifjúsági filmek, köztük a Nagy vágta című, lóversenyzésről szóló mozi, amelynek szerepére először nem is őt szánták, mert túl alacsony és törékeny volt, de bámulatos akaraterejének köszönhetően hetek alatt – a fáradhatatlan edzések és nyújtások hatására – néhány centit nőtt, és versenyzői izmokat épített magára Liz Taylor. Igazi gyereksztárrá vált a csillogás minden napsugaras és árnyékos oldalával együtt.

Macska: az érdekek mentén adagolt bujaság szimbóluma

A következő állat már fiatal nőként robbantotta be felnőtt karrierjét, hiszen a Macska a forró bádogtetőn című filmet 1958-ban mutatták be olyan nagyágyú szereplésével, mint Paul Newman, aki a kor egyik legférfiasabb és legtehetségesebb színésze volt; a forgatókönyv a polgárpukkasztó Tennessee Williams drámájából készült, és hat Oscar-díjra jelölték. Elizabeth itt tagadhatatlan femme fatale, kamaszkori bája átadta már helyét a szexualitástól fűtött, uralkodó nagymacskának.

Farkas: a ki lesz a falkavezér örök dilemmájának szimbóluma

Az utolsó élőlény természetesen a Nem félünk a farkastól című, 1966-ban bemutatott, korszakalkotó, máig inspiratív alkotásra utal, amelyben a még mindig tündöklő színésznő a korosodó, slampos, zilált Martha megformálásáért több mint húsz kilogrammot hízott. A legtöbb asszociációt a hátborzongatóan hiteles, elhidegült asszony alakításához saját, alkoholizmussal és botrányokkal terhelt házastársi kapcsolatából merítette.

Elizabeth Taylor, Lassie

Amikor kilencévesen szerződsz az Universal Picturesszel

Egy igazi hollywoodi eposzba illő élettörténet végtelenül lecsupaszított csúcsainak említése után ugorjunk vissza Elizabeth életútjának kezdetére: 1932. február 27-én született Londonban, amerikai műkereskedő édesapa, valamint kezdő – azonban a családalapításért félbehagyott – színésznő hivatással rendelkező, amerikai édesanya egyetlen gyermekeként. Banális, de igaz tény, hogy anyja saját, meg nem élt álmait igyekezett megvalósítani a pici gyermekként is sziporkázóan tehetséges Elizabethtel, majd amikor visszatértek az Egyesült Államokba, azonnal meghallgatásokra vitték az uralkodó filmstúdiókba, ahol tűpontos érzékkel építették fel az álomgyári sztárcsinálók az igéző violakék szemű gyermek sikerét – és sajnos még formálódó személyiségét is.

A gyerekszínészek átka nem fog Elizabethen, zökkenők nélküli diadalmenet a felnőtt sztárélet felé

Ettől az időszaktól kezdve haláláig milliók érdeklődtek életének minden lépéséről; hihetetlen szuggesztív adottságai, intelligenciája, humora és akaratereje nem engedte, hogy lankadjon a tolakodó figyelem szerepei és magánélete iránt. 12 filmben szerepelt 18 éves koráig, és felnőtté válásának legegyértelműbb megnyilvánulásaként férjhez ment a Hilton szállodalánc örököséhez. Nicky Hilton agresszív, abuzív viselkedése miatt alig nyolc hónap után menekült a házasságból.

Mindeközben karrierje szárnyalni kezdett, főszerepet játszott James Deannel az Óriás című kultikus filmben, a másik főszereplővel, Rock Hudsonnal pedig életre szóló barátságot kötött. A házasság mint szerelmi kapcsolat ekkoriban nem játszott főszerepet, ugyanis a középszerű, 20 évvel idősebb, filmszínész második férj (Michael Wilding) a nyugodt családi légkörért és az érzelmi biztonságért volt felelős.

Ahova lép, gyémántok gurulnak a nyomában

Az okos, szenvedélyes nők azonban mindig önazonosak maradnak: amikor találkozik a karizmatikus filmproducerrel, Mike Todd-dal, a férfi széles látókörével, csorbítatlan stílusával és lelkes műgyűjtő szenvedélyével elhozza az elsöprő szerelmet Liz számára. Összeházasodnak, az ünnepelt színésznőt otthon gyémánthegyekkel dicsőítik, amiről természetesen a sajtó is rendszeresen beszámol.

A boldogság persze csak lábnyomát hagyja ott életünkön, az élethosszig remélt házasságnak egy tragikus repülőgép-szerencsétlenség vet véget: Mike Todd halott, Hollywood leggyönyörűbb színésznője megözvegyül.

Elizabeth Taylor, Richard Burton

Aki csak egyszer volt képes hibázni, de az is gyönyörűen állt neki

Ami ezután történik, az amerikai közvélemény számára egyenlő a kárhozattal, és hatalmas kőtömbökkel dobálják meg a család-gyermek-házasság szentháromságát fenyegető bűnöst. Az évtized hollywoodi botrányát prezentálta ugyanis Liz: az elképesztően sikeres Eddie Fisher énekes, dalszerző, színész, aki Hollywood cserfes, szőke, szintén elképesztően sikeres üdvöskéjének, Debbie Reynoldsnak a férje, és két gyermekük: Carrie (később Leia hercegnő) és Todd édesapja, szerelmes lett, és elhagyta családját a csábítóért.

Az igazán nagy csillagok tudnak hatalmasat bukni, és ezt is, ahogy életének minden eseményét, hihetetlen részletességgel, vérszomjassággal vesézte ki a média. Az a sejtés viszont, hogy Mike Todd jóbarátja nem önzetlenül vigasztalta az agóniában lévő Elizabetht, feltáratlan maradt. A mozirajongók pálcát törtek a színésznő feje fölött, egyetlen nyertese az eseményeknek természetesen Hollywood volt, a szupersztárok magánélete, kudarcaik és emberi arcuk megvillanása tömegeket vonzott a mozikba.

Antonius és Kleopátra a darab végén meghal…

Erre a hullámra felülvén a 20th Century Fox megindította a világ legdrágább filmjének, a Kleopátrának a munkálatait, főszerepben a filmtörténet addigi legnagyobb gázsiját kapó színésszel: Elizabeth Taylorral. A munkaszerződés aláírását özönlöttek megörökíteni az újságírók, pedig ha jövőbe lát, lehet, soha nem kanyarítja oda a szignóját. Először is azért nem, mert a címszereplő majdnem meghalt. Az egyiptomi forróságot a londoni Pinewood stúdióban imitálták iszonyú költségekkel és nehézségekkel, ahol Taylor megbetegedett, és hetekig küzdöttek az életéért. A felgyógyulás több mint 8 hónapig tartott, és amikor megjelent összetörten, de győztesen a kórház ajtajában, a közvélemény mindent megbocsátott neki.

Második ok: Antonius, azaz Richard Burton személye. A megszakításokkal 12 évig vagy talán Burton haláláig tartó héja-nász gyökeresen megváltoztatta Elizabeth személyiségét, életmódját és megítélését is.

A filmet végül 1963-ban mutatták be, és amit ez idáig suttogtak, bebizonyosodott: Elizabeth és Richard elválaszthatatlanok lettek. Mindketten szemrebbenés nélkül bontották fel meglévő házasságukat, és bár Taylor összehasonlíthatatlanul nagyobb csillag volt, mégis, kettejük vonzereje az elérhetetlenségben és a nagyvonalúságban volt tetten érhető.

Amikor Liz negyvenedik születésnapját Budapesten ünnepelték, Burton kibérelte az egész Intercontinentalt, első alkalommal használták a helikopter-leszállópályát, valamint több ezer fekete tulipánt rendelt Hollandiából, hogy megfelelően köszönthesse feleségét a Taj Mahal gyémánt mellé.

A kezdettel már megszületett a vég is

Hihetetlen kémia tombolt közöttük, amelyet egy idő után szükségszerűen egymás pusztítására fordítottak. A Nem félünk a farkastól forgatásán, egy utcai jelenet során Burton ellökte Lizt, aki beverte fejét egy parkoló autóba. Mike Nichols rendező nem állította le a kamerát. A korszellem és az alkotói szabadság ilyen bántalmazást is megengedhetőnek tartott, és hűen tükrözte a párkapcsolat céltalan agresszivitását.

Elizabeth Taylor, AIDS, idézet

Midlife crisis Liz Taylor módra: „Tölts egy italt, rakj fel egy kis rúzst, és szedd össze magad”

A válás után Taylornak az elhízás, az alkoholizmus és a gyógyszerfüggőség maradt a hálószobájában. A karrierje szétforgácsolódott a házasság egyre mételyezőbb jelensége folytán, és a kilátások sajnos teljes elfeledés és magány felé láttak körvonalazódni. Azonban nem vesszük számításba, hogy egy igazi küzdőt próbált a világ leírni, amihez neki is volt szava: a hollywoodi sztárok közül elsőként beszélt démonairól, és nyilvánosan bevonult egy rehabilitációs klinikára. Őszinteségét most is a javára fordította, a közvélemény melléállt, és úgy döntött, hogy az árnyékként követő hírnév nemesebb célokra is felhasználható, mint egy ikon imádása.

Amikor gyermekkori barátja, Rock Hudson az akkor szinte ismeretlen halálos betegségben, AIDS-ben elhunyt, elhatározta, hogy a gyógyítás, kutatás támogatásának szenteli idejét, és minden fórumon képviseli azt. Alapítványa a mai napig betegek ezreinek életét, méltóságát menti meg, és tevékenysége nélkül az amerikai mentalitás az elfogadásról és megbélyegzés nélküli segítségnyújtásról soha nem hallott volna.

La grande finale

A szó eredeti értelmében volt influencer, ami olyan elementáris erővel bírt, hogy egy másik Elizabeth – az a bizonyos második – humanitárius tetteiért 1999-ben lovaggá ütötte. Innen ered a nevében a dámatitulus, amely a sir női megfelelője. Halála előtt még egyszer, utoljára elment a Buckingham-palotába, amikor Károly herceg Richard Burton mellszobrát leplezte le. Kerekesszékében, egyedül, hosszasan sírt az alkotás előtt. 79 éves korában, családja körében fejezte be tündöklő életét.

Long Live the Queen!

 

 

Üdv

Jelenleg 7 ember olvassa a cikkeinket veled együtt.

Hirdetés

Közösség

Örökbe Fogadok Egy Ovit

A HŐSANYA rovat jószolgálati tevékenységével most Te is lehetsz egy halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) óvoda örökbefogadója. Tudj meg többet erről a kezdeményezésről!

Tovább »

Partnereink

szövegírót keresek

örökbe fogadok egy ovit

Hirdetés