web analytics
2023, 26 március, vasárnap
Nincs találat
Összes találat
Anyamagazin
  • RosszAnya
  • Anyakurtizán
  • AnyaSzolga
  • DoktorAnya
  • Anyatest
  • Anyavállalat
  • ZöldAnya
  • HősAnya
  • AnyaMenü
  • KultAnya
  • RosszAnya
  • Anyakurtizán
  • AnyaSzolga
  • DoktorAnya
  • Anyatest
  • Anyavállalat
  • ZöldAnya
  • HősAnya
  • AnyaMenü
  • KultAnya
Anyamagazin

Feminista eposszá vált a klasszikus bosszúfilm? Gondolatok a hős anyáról a Kill Bill 2. kapcsán

Szabó Dia Írta Szabó Dia
2021.07.05.
in KultAnya
Olvasási idő: 7 perc
Feminista eposszá vált a klasszikus bosszú-film

Feminista eposszá vált a klasszikus bosszú-film

Megosztás Facebookon
862

Azért kell alapműveket újra- és újranézni, mert mindig lehet találni új kapcsolódási pontot. Felfedez a gyanútlan újranéző olyan mozzanatokat, összefüggést, üzenetet, ami a múltban rejtve maradt, és a jelen életszakaszában, amikor vannak olyan emberek a közelében, akik anyának szólítják, egyszerűen csak bekerül az utolsó darab a kirakóba. Persze akkor is újra kell nézni, ha csak arra emlékszünk már, hogy a moziban egy popcornropogtató bajnok mellett ültünk.

Mondj egy igazi hímsoviniszta rendezőt Hollywoodban! Quentin Tarantino.
Mondj egy rendezőt, aki a filmtörténetben először teremtette meg a badass akcióhősnőt! Quentin Tarantino.

Ő a válasz

Abban az országban, ahol a vélemény szabadsága az egyik legfontosabb alkotmányos alapjog, meggyőződések és elvek intézményesített keretek között szabadon ütköztethetők, ott lehet erre a két értékítéletet megfogalmazó kérdésre azonos alkotó a válasz.

Az egyforma válasz másik oka maga a rendező elbeszélőstílusa: idegenkedik a sémákban való kommunikációtól, szándékosan provokál, és a felhalmozott óriási filmismeretét kizárólag esztétikai, semmint morális meggyőződéseinek megjelenítésére használja.

Quentin Tarantino, Kill Bill 2., Badass anya, kultfilm, Uma Thurman, feminista
Kép: Magyar Filmadatbázis

Eposzi hősnő

A „nagy filmlexikon” – ahogy a kollégái nevezik – a rengeteg műfaji mozaikdarab precíz összeragasztása közben – talán mintegy mellékesen – egy olyan eposzi hősnői minőséget hozott létre, ami a Kill Bill-filmek bemutatása óta iránytűként szolgál a rape-revenge (erőszak-bosszú) filmek női főszereplői számára.

A több mint kétórás alkotás minden kötelező eposzi kelléket felvonultat. A teljesség igénye nélkül megtaláljuk:

  • a főhős bemutatását (hogyan vált bérgyilkos Black Mambává Beatrix Kiddo),
  • a seregszemlét (Bud, Elle, Bill: a bosszúhadjárat kiiktatandó célpontjai),
  • in medias res narratívát (flashbackek használata, Kill Bill 1-hez való kapcsolás),
  • állandó jelzők hozzárendelését a szereplők habitusának leírásához (Elle Driver, O-ren Ishi stb.), illetve egy olyan küldetést, (megtalálni és bosszút állni a volt szerelmén), amely rendkívüli tehetséggel, kitartással és próbák teljesítésével valósítható csak meg.

A legősibb biológiai kód

A nők bosszúja eleddig valamiféle őrült hisztérikus lázálomként volt megjelenítve Hollywoodban, a „Menyasszony” megtorlása viszont tökéletesen felépített, hiba nélküli, mozdulatról mozdulatra megtervezett eseménysorozat, ami grandiózusságában illik az elszenvedett sérelemhez.

A legősibb biológiai kód megjelenését követhetjük ugyanis nyomon az öt fejezetre osztott műben, mégpedig az utód (vélt) megölésének megtorlását.

Ez is érdekelhet

Álmodj melegebb időt minden idők legjobb tavaszi filmjeivel!

Milyen anya az ilyen?

Az ismerőseimnek gyanús, hogy ennyi mindent csinálok – interjú Rutkai Borival

Quentin Tarantino, Kill Bill 2., Badass anya, kultfilm, Uma Thurman, feminista
Kép: Magyar Filmadatbázis

Belső erő

A Kill Bill 2. nyilvánvalóan rezonál a neowestern, a kung-fu-film és a noir műfaji elemeire, de itt egy magasztosabb cél esztétikus eszközei csupán (persze gyönyörködik az egyszeri filmimádó a játszi könnyedséggel egymás mellé pakolt képek tökéletes működésében).

A belső erő hordozója megállíthatatlanul, szenvtelenül járja végig a könyörtelen, teljesíthetetlen szituációkat, emberfeletti önuralommal jut ki főhősünk akár egy eltemetett koporsóból is.

Anyai ösztön

Ez a belső hajtóerő a bosszún túl a zsigeri anyai ösztön. Ez a tudatállapot képes arra, hogy a könyörtelen gyilkológép, a tűpontos végrehajtó – egyetlen pici csík megjelenésekor a terhességi teszten – olyan pálforduláson menjen keresztül, ami a történet utolsó mozzanatáig elegendő muníciót nyújt a misszió teljesítéséhez. Ahogy az utolsó képkockák egyikén is olvashatjuk: „Az anyaoroszlán visszakapta kölykét, a rend helyreállt a dzsungelben.”

Ennek a mondatnak olyan jelentést is adhat a néző, hogy Tarantino eddigi – és ismerve az ezutáni rendezéseit, talán – legfikciósabb történetét láthatta. Ráadásul maga a rendező jellemezte így a filmjét, irányt mutatva, hogy tulajdonképp a legparányibb hasonlóság is kizárt a való élethez: „A filmjeim szereplői a Kill Bill-re (1–2., de eredetileg egy filmként készült) ülnének be a moziba.”

Kép: imdb.com

 

Kívülről szemlélve

A főhős narrálja a történetet, ezzel mintegy kívülről szemlélhetjük a szinte modorosnak, karikírozottnak ható párbeszédeket, amelyek egyetlen monológon kívül – amelyet a szerepéhez hasonlóan képregényimádó David Carradine, azaz Buffalo Bill fejt ki Supermanről mint a kedvenc szuperhőséről – messze elmaradnak az előző filmjei fajsúlyos, parádés szövegeitől.

Szerelem és gyermek

Itt az elme pallérozása másodlagos a film fő vezérfonalához képest, ami a szerelem és a gyermek (akár a síron túli) szeretetéről szól, tarantinói tálalásban, sok vérrel, megalázással, agresszióval, de ez a két érzelem akkor is kiviláglik a több száz liter művér alól, átjárja a mozi minden képkockáját.

Legyőzhetetlen nő

Az a szoftver, amely abban a pillanatban aktiválódik, amikor tudatosul a nőkben, hogy egy élet kezd fejlődni bennük, minden más prioritást felülír. A rendezőzseni ezért túlfokozott, extrém szituációban mutatta meg ennek a mechanizmusnak a működését, hogy minden egyes mozinéző örökre megértse: egy anyával soha nem érdemes ujjat húzni, mert a teremtés eufóriája és egy új, felelős tudatállapot birtoklása legyőzhetetlenné teszi.

Igen, még ha a bérgyilkoshierarchia csúcsát kell otthagyni, és igen, akkor is, ha a gyermeke jóllétét és fejlődését úgy látja biztosítottnak, ha a mérgező, veszélyes társat örökre ki akarja zárni az életéből. Természetesen az apa önző reakciója is túlhúzott, hiszen hogyan reagálna egy bérgyilkos másképp arra a tényre, hogy nem szerepel a közös jövőben, mint hogy azt teszi, amihez a legjobban ért: likvidálja az árulót és minden probléma elindítóját is, aki épp növekszik az anyja hasában.

Quentin Tarantino, Kill Bill 2., Badass anya, kultfilm, Uma Thurman, feminista
Kép: Magyar Filmadatbázis

Erre csak egy anya képes

Talán megtaláltuk a választ a hősnőt definiáló alaptulajdonságra is: úgy képes szolgálatba állítani ezt az érzelmi boostot egy könyörtelen bosszúhadjárat kivitelezésébe, hogy egy pillanatra sem inog meg a célja felé menetelésben, erre pedig csak egy anya képes.

Egy anya tud mozgósítani olyan nem létező energiákat, amelyek józan ésszel alig felfoghatók, ráadásul a rendező parodisztikus túlzásokkal még rá is erősít ezek bemutatására.

Meggyőződésem, hogy a női akcióhősök a filmtörténet legkegyetlenebb, legkönyörtelenebb, legszámítóbb bosszúállói, gondoljunk csak Linda Hamilton karakterére a Terminátorban, illetve a Tetovált lány-trilógiára. Viszont a bosszú végkimenetele sohasem túlzó, nem kapnak rá a céltalan gonoszság ízére, a Kill Bill 2. egyetlen, vértől tocsogó jelenetében sem merül fel a nézőben, hogy aránytalan a megtorlás.

Ezzel is jelzi a rendező, hogy minőségében, kvalitásaiban, helyzetértékelésében egyenrangú karakter a hagyományos férfi akcióhőssel, leginkább túlszárnyalja azt.

Nem foglalkozik elvekkel

Számos vélemény fogalmazódott meg a bemutató után, ünnepelve, hogy a feminista hős prototípusa lenne Beatrix Kiddo, azonban a rendező posztmodern látásmódja nem tűri a kategorizálást. A társadalmi visszásságok, a kirekesztés, a nők tárgyként való kezelése teljesen hidegen hagyja főhősünket, nem lép fel sem maga, sem az örömlányok védelmében az utolsó előtti fejezetben, nem foglalkozik elvekkel.

Csak és kizárólag a gyermek még el sem kezdődött életének elvételét akarja kitörölni, és megbosszulni azt, hogy meg akarták ölni őt és a hasában fejlődő magzatot. A happy end pont annyira valószínűtlen, mint az, hogy minden észérv ellenére vágytunk rá: anya és gyermeke életben maradtak, Billt a címhez hűen végre meggyilkolják.

Forrás: YouTube/Movieclips Classic Trailers

A film adatlapját itt találod.

 

 

Kapcsolódó Cikkek

Álmodj melegebb időt minden idők legjobb tavaszi filmjeivel!
KultAnya

Álmodj melegebb időt minden idők legjobb tavaszi filmjeivel!

Írta ANYA magazin
2023.03.16.
Milyen anya az ilyen?
KultAnya

Milyen anya az ilyen?

Írta ANYA magazin
2022.12.13.
Az ismerőseimnek gyanús, hogy ennyi mindent csinálok – interjú Rutkai Borival
KultAnya

Az ismerőseimnek gyanús, hogy ennyi mindent csinálok – interjú Rutkai Borival

Írta ANYA magazin
2022.12.12.
Továbbiak

Üdv

Jelenleg 7 ember olvassa a cikkeinket veled együtt.

Szerzőink

Kattints ide, és ismerd meg rendszeresen publikáló szerzőinket...

Cikkértesítő - kérd te is!

Témáink

  • RosszAnya
  • Anyakurtizán
  • AnyaSzolga
  • DoktorAnya
  • Anyatest
  • Anyavállalat
  • ZöldAnya
  • HősAnya
  • AnyaMenü
  • KultAnya

Keress rá

Nincs találat
Összes találat

Hallgasd az AnyaMagazint a Spotify-on is!

Spotify podcast Kattints a Podcast hallgatásához!

Sorozatunk

Ki fog engem szeretni, ha a gyerekek megnőnek?
Család a dombon

Ki fog engem szeretni, ha a gyerekek megnőnek?

2022.11.20.
Soha nem lesz már kisbabám?
Család a dombon

Soha nem lesz már kisbabám?

2022.11.12.
A nagy döntés
Család a dombon

A nagy döntés

2022.11.07.

Közösség

Anyamagazin

Örökbe Fogadok Egy Ovit

A HŐSANYA rovat jószolgálati tevékenységével most Te is lehetsz egy halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) óvoda örökbefogadója. Tudj meg többet erről a kezdeményezésről!

Tovább »

Hirdetés

Partnereink

szövegírót keresek

örökbe fogadok egy ovit

ANYAmagazin

Kiadó: Barát Hella (székhelye: 1136 Budapest, Hegedűs Gyula u. 40.)
Kiadásért felelős személy: Barát Hella
Szerkesztésért felelős személy:
Hrdina-Bárány Zsuzsi
Email: hello@anyamagazin.hu
Telefon: +36 30-961-1570

  • Adatvédelmi tájékoztató
  • Hirdetési lehetőségek

ANYAmagazin © 2022

Nincs találat
Összes találat
  • AnyaSzolga
  • RosszAnya
  • Anyatest
  • HősAnya
  • DoktorAnya
  • KultAnya
  • Anyavállalat
  • ZöldAnya
  • Anyakurtizán
  • AnyaMenü

ANYAmagazin © 2022