A túlzott képernyőhasználat képes megváltoztatni a gyermeked agyműködését, derült ki egy friss kutatásból. Tehát azoknak a szülőknek, akik attól tartanak, hogy a gyerekeik túl sok időt töltenek a képernyő előtt, most még több okuk van az aggodalomra.

Az új kutatásban ugyanis agyváltozásokat figyeltek meg azok között a gyerekek között, akik több mint 7 órát ülnek a kijelző előtt egy nap, illetve megfigyelhető volt még a kognitív képességek csökkenése is azoknál, akik naponta több mint két órát használják valamilyen eszköz kijelzőjét.

Amikor a kutatás által kapcsolatot találtak a képernyő előtt töltött idő és a negatív következmények között, néhányan azzal érveltek, hogy ez csak egy újabb morális pánik a technológiát illetően. Végül is a baby boomer és az X generáció szülei sem aggódtak amiatt, hogy a gyerekeik túl sok TV-t néznek, vagy túl sokat telefonálnak! Ezek a gyerekek rendben voltak, igaz? Akkor mégis miben különböznek ettől a mai gyerekek hordozható eszközei? Egy új tanulmány ezt is, vagyis a hordozható készülékek és az alvási szokások közötti összefüggéseket vizsgálta, és talált is néhány választ a kérdésre.

Mindenhol, mindig

Szinte magától értetődő, hogy a mai hordozható eszközök – beleértve az okostelefonokat és a tableteket is – alapvetően különböznek a múltban használt televízióktól és telefonoktól.

Mivel a kutatók nyomon követik a tévénézési szokásokat, tudjuk, hogy az átlagos amerikai tini soha nem töltött naponta több mint két és fél órát tévénézéssel. 2016-tól azonban az átlagos tini napi hat órát tölt a digitális média használatával – ez több mint a kétszerese a régebbi eredményeknek.

Ez a nagy mennyiségű, digitális médiával töltött idő elegendő ahhoz, hogy a más tevékenységekre fordított időt lecsökkenjen, mint például a barátokkal való személyes találkozás, olvasás vagy csak szimplán a kimozdulás.

A telefonnal ellentétben ráadásul a digitális applikációk úgy vannak kialakítva, hogy megragadjanak. „Az 1970-es években nem dolgozott ezer mérnök azon, hogy a telefon nap mint nap frissüljön és ezáltal még vonzóbbá váljon.” – mondta egy korábbi szilícium-völgy vezető, Tristan Harris az okostelefon-alkalmazásokról.

Másodszor, ellentétben a TV-vel vagy vezetékes telefonokkal, a hordozható eszközöket bárhova el lehet vinni: például az iskolába, ahol a tanárok azt mondják, hogy szinte állandóan zavaró tényezőt jelentenek, vagy társadalmi eseményekre, ahol a résztvevők a beszélgetést azonnal felfüggesztik a telefon rezgésére.

Egyértelmű, hogy az emberek arról számoltak be, kevésbé élveznek egy barátokkal eltöltött vacsorát, amikor azok telefonjai rendelkezésre állnak, mint amikor nem.

Az alvási tényező

Több kutatás eredményeiből megfigyelhető, hogy azok a gyerekek, akik több időt töltenek kijelző előtt – legyen az tévé vagy bármilyen hordozható eszköz – kevesebbet is alszanak.

Ez azért lehet, mert annyi időt töltenek az eszközeikkel, hogy az az alvás kárára válik. De van egy fiziológiai oka is: Az elektronikus képernyők által kibocsátott kék fény megvicceli az agyunkat úgy, hogy az azt gondolja, még mindig nappal van, ezért nem termelünk elég alvási hormont, azaz melatonint, annak érdekében, hogy gyorsan elaludjunk és ki is pihenjünk magunkat.

Néhányan ismét azzal érvelhetnek, hogy a TV ugyanolyan rossz: végül is időt vesz el és még kék fényt is bocsát ki.

Egy új tanulmányban azonban úgy döntöttek, hogy a kettőt együtt elemzik. Az alvás és a tévénézés közötti kapcsolatokat, valamint az alvás és a hordozható eszköz használata közötti kapcsolatokat tanulmányozták, ezután pedig összehasonlították az eredményeket.

Az US Census Bureau által vizsgált szülők széles körű felmérése alapján megállapították, hogy a 2-10 évesek, akik naponta négy vagy több órát töltöttek hordozható elektronikus eszközök használatával kétszer akkora valószínűséggel aludtak kevesebbet. A tévénézéssel töltött idő is összefüggésbe hozható a kevesebb alvással, de nem kifejezetten erősen és egyértelműen.

A 14 és 17 év közötti tinédzserek között, azok, akik napi négy vagy több órát töltöttek hordozható elektronikus eszközökkel, 44 százalékkal nagyobb valószínűséggel nem tudtak aludni. Azonban, ha ezt az időt statisztikailag szabályozták, a tévénézés vagy a videojátékok használata kevésbé volt összeköthető az alvás idejével.

%

Miért van nagyobb összefüggés a hordozható eszközök és a kevesebb alvás között?

Egyrészt, a TV-nek nincs olyan serkentő hatása, mint egy okostelefonnak, amely a TV-vel ellentétben nem csak arra használható, hogy fogyasszuk a média által gyártott tartalmakat. Az okostelefonok a társadalmi élet tetemes részét képzik, függetlenül attól, legyen szó barátokkal váltott üzenetekről, vagy bármilyen interakcióról, ami online felületen jön létre.

A TV-vel ellentétben az okostelefonokat és a táblagépeket csendesen be lehet vinni a hálószobába vagy akár az ágyba, ami azt eredményezi, hogy sok tizenéves egész éjszaka használja ezeket az eszközöket. Ez magyarázattal szolgálhat arra, hogy miért növekedett meg az alváshiány a tizenévesek között 2012 után – pont akkor, amikor az okostelefonok használata elterjedt.

A két rossz közül melyik a kevésbé rosszabb?

Hogy tisztázzuk, az eredmények azt mutatják, hogy a TV nézésével töltött órák is összefüggésben lehetnek a kevesebb alvással, főleg az általános iskolás gyerekek köreiben. A TV több órán keresztüli nézése kapcsolatban áll a depresszió kialakulásával is – azonban nem annyira, mint a hordozható elektronikus eszközök használata.

Tehát a szülőknek joguk volt aggódni, hogy a gyerekek túl sok tévét néznek az 1970-es és 1980-as években, de mégsem annyira indokoltan, mint a mai szülők okostelefonokkal kapcsolatos aggályai.

Tehát mit tehet az a szülő – vagy bárki, aki jól szeretne aludni?

Először is, a legjobb dolog, amit tehetünk, ha az okostelefonokat és tableteket lámpaoltás után a hálószobán kívül hagyjuk. Alvás előtt egy órával már nem tanácsos használni ezeket az eszközöket, a kék fény miatt, ami átveri az agyunkat, aminek következtében kevesebb melatonin termelődik. Végezetül, egy általános szabály, hogy töltsünk napi kettő, vagy kevesebb órát elektronikus eszközök használatával. Ne feledjük, ezek a szabályok a szülőkre is vonatkoznak – nem csak a gyerekekre!