web analytics

Válassza az Oldal lehetőséget

Hiba képernyő elé engednünk a gyerekünket?

Hiba képernyő elé engednünk a gyerekünket?

A túlzott képernyőhasználat képes megváltoztatni a gyermeked agyműködését – derült ki egy kutatásból. Tehát azoknak a szülőknek, akik attól tartanak, hogy a gyerekeik túl sok időt töltenek a képernyő előtt, most még több okuk van az aggodalomra.

Az új kutatásban agyváltozásokat figyeltek meg azok között a gyerekek között, akik több mint hét órát ülnek a kijelző előtt egy nap, illetve megfigyelhető volt még a kognitív képességek csökkenése is azoknál, akik naponta több mint két órát használják valamilyen eszköz kijelzőjét. Amikor a kutatás által kapcsolatot találtak a képernyő előtt töltött idő és a negatív következmények között, néhányan azzal érveltek, hogy ez csak egy újabb morális pánik a technológiát illetően.

Végül is a baby boomer és az X generáció szülei sem aggódtak amiatt, hogy a gyerekeik túl sok tévét néznek, vagy túl sokat telefonálnak. Ezek a gyerekek rendben voltak, igaz? Akkor mégis miben különböznek ettől a mai gyerekek hordozható eszközei? Egy új tanulmány ezt, vagyis a hordozható készülékek és az alvási szokások közötti összefüggéseket is vizsgálta, és talált is néhány választ a kérdésre.

tévé, okostelefon, káros hatások, képernyő, alvás

Kép: Unsplash

Mindenhol, mindig

Szinte magától értetődő, hogy a mai hordozható eszközök – beleértve az okostelefonokat és a tableteket is – alapvetően különböznek a múltban használt televízióktól és telefonoktól.

Mivel a kutatók nyomon követik a tévénézési szokásokat, tudjuk, hogy az átlagos amerikai tini soha nem töltött naponta több mint két és fél órát tévénézéssel. 2016-tól azonban az átlagos tini napi hat órát tölt a digitális média használatával – ez több mint a kétszerese a régebbi eredményeknek.

tévé, okostelefon, káros hatások, képernyő, alvás

Kép: Pixabay

Kevesebb az igazi találkozás

Ez a nagy mennyiségű, digitális médiával töltött idő elegendő ahhoz, hogy a más tevékenységekre fordított idő csökkenjen, mint például a barátokkal való személyes találkozás, az olvasás vagy csak szimplán a kimozdulás. A telefonnal ellentétben ráadásul a digitális applikációk úgy vannak kialakítva, hogy megragadjanak.

„Az 1970-es években nem dolgozott ezer mérnök azon, hogy a telefon nap mint nap frissüljön, és ezáltal még vonzóbbá váljon” – mondta egy korábbi Szilícium-völgy-vezető, Tristan Harris az okostelefon-alkalmazásokról.

Másodszor, ellentétben a tévével vagy a vezetékes telefonokkal, a hordozható eszközöket bárhova el lehet vinni: például az iskolába, ahol a tanárok azt mondják, hogy szinte állandóan zavaró tényezőt jelentenek, vagy társadalmi eseményekre, ahol a résztvevők a beszélgetést azonnal felfüggesztik a telefon rezgésére. Egyértelmű, hogy az emberek arról számoltak be, kevésbé élveznek egy barátokkal eltöltött vacsorát, amikor azok telefonjai rendelkezésre állnak, mint amikor nem.

tévé, okostelefon, káros hatások, képernyő, alvás

Kép: Unsplash

Az alvási tényező

Több kutatás eredményeiből megfigyelhető, hogy azok a gyerekek, akik több időt töltenek a kijelző előtt – legyen az tévé vagy bármilyen hordozható eszköz –, kevesebbet is alszanak.

Ez azért lehet, mert annyi időt töltenek az eszközeikkel, hogy az az alvás kárára válik. De van egy fiziológiai oka is: az elektronikus képernyők által kibocsátott kék fény megvicceli az agyunkat úgy, hogy azt gondolja, még mindig nappal van, ezért nem termelünk elég alvási hormont, azaz melatonint annak érdekében, hogy gyorsan elaludjunk, és ki is pihenjünk magunkat. Néhányan ismét azzal érvelhetnek, hogy a tévé ugyanolyan rossz: végül is időt vesz el, és még kék fényt is kibocsát.

Kevesebb pihenés

Egy tanulmányban úgy döntöttek, hogy a kettőt együtt elemzik. Az alvás és a tévénézés közötti kapcsolatokat, valamint az alvás és a hordozható eszköz használata közötti kapcsolatokat tanulmányozták, ezután pedig összehasonlították az eredményeket.

Az US Census Bureau által vizsgált szülők széles körű felmérése alapján megállapították, hogy a 2–10 évesek, akik naponta négy vagy több órát töltöttek hordozható elektronikus eszközök használatával, kétszer akkora valószínűséggel aludtak kevesebbet. A tévénézéssel töltött idő is összefüggésbe hozható a kevesebb alvással, de nem kifejezetten erősen és egyértelműen.

A 14 és 17 év közötti tinédzserek közül azok, akik napi négy vagy több órát töltöttek hordozható elektronikus eszközökkel, 44 százalékkal nagyobb valószínűséggel nem tudtak aludni. Azonban ha ezt az időt statisztikailag szabályozták, a tévénézés vagy a videójátékok használata kevésbé volt összeköthető az alvás idejével.

Kép: Unsplash

Miért van nagyobb összefüggés a hordozható eszközök és a kevesebb alvás között?

Egyrészt a tévének nincs olyan serkentő hatása, mint egy okostelefonnak, amely a tévével ellentétben nem csak arra használható, hogy fogyasszuk a média által gyártott tartalmakat. Az okostelefonok a társadalmi élet tetemes részét képzik.

A tévével ellentétben az okostelefonokat és a táblagépeket csendesen be lehet vinni a hálószobába vagy akár az ágyba, ami azt eredményezi, hogy sok tizenéves egész éjszaka használja ezeket az eszközöket. Ez magyarázattal szolgálhat arra, hogy miért növekedett meg az alváshiány a tizenévesek között 2012 után – pont akkor, amikor az okostelefonok használata elterjedt.

tévé, okostelefon, káros hatások, képernyő, alvás

Kép: Unsplash

A két rossz közül melyik a kevésbé rosszabb?

Hogy tisztázzuk, az eredmények azt mutatják, hogy a tévénézésével töltött órák is összefüggésben lehetnek a kevesebb alvással, főleg az általános iskolás gyerekek körében. A tévé több órán keresztüli nézése kapcsolatban áll a depresszió kialakulásával is – azonban nem annyira, mint a hordozható elektronikus eszközök használata esetén.

Tehát a szülőknek volt alapjuk aggódni amiatt, hogy a gyerekek túl sok tévét néztek az 1970-es és 1980-as években, de mégsem volt annyira indokolt ez, mint a mai szülők okostelefonokkal kapcsolatos aggályai.

Tehát mit tehet a szülő?

Először is azt, hogy az okostelefonokat és a tableteket lámpaoltás után a hálószobán kívül hagyjuk; ezeket alvás előtt egy órával már nem tanácsos használni. Emlékszel, ugye, hogy a kék fény átveri az agyunkat, illetve kevesebb melatonin termelődik? Végezetül egy általános szabály: töltsünk napi kettő vagy ennél is kevesebb időt elektronikus eszközök használatával. Ne feledjük, ezek a szabályok a szülőkre is vonatkoznak – nem csak a gyerekekre!

Forrás: LiveScience.com

 

 

Üdv

Jelenleg 7 ember olvassa a cikkeinket veled együtt.

Hirdetés

Közösség

Örökbe Fogadok Egy Ovit

A HŐSANYA rovat jószolgálati tevékenységével most Te is lehetsz egy halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) óvoda örökbefogadója. Tudj meg többet erről a kezdeményezésről!

Tovább »

Partnereink

szövegírót keresek

örökbe fogadok egy ovit

Hirdetés