Alkalmanként minden gyermek viselkedhet rosszul, sőt vannak olyanok is, akiknél átmeneti viselkedési problémák is felbukkannak. De vajon mi az a határ, amin túl már szakember segítségét kell kérnünk? Erre kerestük a választ.
Az Egyesült Államok Nemzeti Egészségügyi Könyvtárához tartozó online orvosi oldal, a MedLinePlus szerint a gyermek helytelen viselkedése komoly problémát jelezhet akkor, ha túlzottan ellenséges, agresszív vagy zavaró, és az itt felsoroltak 6 hónapnál tovább tartanak. Ezek mellett azonban az is felhívhatja a figyelmet egy-egy problémára, ha a gyermek nem az életkorának megfelelően viselkedik. Azt azonban nehéz meghatározni, hogy a gyermeki viselkedésben mi a normális, és mi nem. Ennek megállapításában, valamint az esetleges problémák feltárásában és megoldásában szakember segíthet.
Gyanús jelek
1. Rossz impulzusszabályozás
A kisgyermekek általában impulzívak, és gyakran problémáik vannak az érzelmeik szabályozásával, ami teljesen normális. De az impulzivitás és az idősebb gyermekek haragjának kontrollálására való képtelenség ellentétes dacos rendellenességet jelezhet. Körülbelül minden tizedik gyermekről úgy tartják, hogy oppozíciós zavara (ODD) van, amelyet harag, ingerlékenység, indulatkitörések és engedetlenség jellemez. Az ODD okai lehetnek pszichológiai vagy akár neurobiológiai eredetűek is.
2. Figyelmetlenség és hiperaktivitás
Ha egy gyermeknél nyilvánvaló figyelemzavarok mutatkoznak, az figyelemhiányos hiperaktivitási zavarra (ADHD) utalhat. Úgy gondolják, hogy az ADHD a világon a gyermekek körülbelül öt százalékánál fordul elő, és ennek a rendellenességnek az okait nem ismerik eléggé, de a kutatók egyetértenek abban, hogy a rendellenesség neurológiai jellegű. Az ADHD-t a figyelem megtartásának képtelensége, a viselkedés kontrollálásával kapcsolatos problémák és a szociális nehézségek jellemzik. A korai kezeléssel, amely gyógyszeres kezelést és terápiát foglal magában, az ADHD-s gyermekek könnyebben összpontosíthatnak, kontrollálhatják impulzusaikat, és ez segít nekik az egészséges önbecsülés kialakításában.

3. Tiszteletlenség
Egyes gyerekek tiszteletlenséget mutatnak szüleikkel, más felnőttekkel és társaikkal szemben. A tiszteletlenség vagy azt jelentheti, hogy a gyermek épp megerősíti a függetlenségét, vagy azt, hogy próbára teszi a szülei határait.
4. Túlzott nyafogás
Egy viselkedési probléma, amelyet a legtöbb szülő észre sem vesz, különösen az óvodáskorú gyermekeknél, a túlzott nyafogás. Noha normális, hogy a kisgyerekek nyafognak és sírnak a frusztrációtól, egyes gyerekek ilyen érzelmi megnyilvánulásokat használnak, hogy elérjék, amit akarnak. Ez a viselkedés egyszerűen a kondicionálás eredménye, mivel a gyerekek korán észreveszik, hogy akkor kapják a legtöbb figyelmet, amikor idegesek. A nyafogás azt jelezheti, hogy a gyermek elhanyagoltnak érzi magát.
5. Gyakori dührohamok
A gyermekeknél gyakran előfordul, hogy dührohamot kapnak, ha úgy érzik, hogy bizonyos szükségleteik nem teljesülnek, de a dühük esetleg fakadhat a szorongásukból is. A látszólag ok nélküli gyakori indulat annak a jele is lehet, hogy a gyerekeknek mélyebben gyökereznek a problémáik.
Például az autizmust a merevség és az ismétlődő viselkedés jellemzi, és ha valami megzavarja a gyermek merev szabályrendszerét, indulatos lesz. Az iskoláskorú gyermekek indulatai tanulási nehézségekre és szorongásra utalhatnak, sőt a depresszió egyik jele is lehet.

6. Nem teljesít jól az iskolában
Minden szülő szeretné, ha gyermekei kimagaslóan teljesítenének az iskolában, de néha a gyerekek nehézségekbe ütközhetnek a tanulással, ami befolyásolhatja az önbecsülésüket, és túlzott stresszt okozhat.
A probléma felderítése azért is fontos, mert ha a gyerek tanulási zavarral küzd, időben kaphat segítséget, fejlesztést, amely segíti őt a felzárkózásban. Ha azonban a gyermek iskolai teljesítménye hirtelen esik vissza, esetleg visszahúzódó, bizonytalan lesz, az a bántalmazás árulkodó jele is lehet.
Forrás: Yourtango
Borítókép: Canva
Ezt olvastad már?