Bár sokak életét felforgatta a koronavírus-járvány, két barátnő számára új utat nyitott. Gabányi Noémi és Bujtor Edina munkájuk váratlan elvesztése után álmodtak egy nagyot: leporolták a varrógépeiket és valami igazán egyedit alkottak.

Út a közös vállalkozásig

Bár Noémi és Edina ruhaipari technikusként végzett a középiskolában, a koronavírus-járvány 2020 márciusi kirobbanásakor az egyikük a vendéglátásban, a másikuk pedig egy biztosítói irodában dolgozott. A vírus miatti bezárkózás azonban az ő életüket is felforgatta, Noémi március végén elveszítette munkáját. Ám ahelyett, hogy nekikeseredett volna, a barátnőjével, Edinával maszkgyártásba kezdett. Ez egészen addig tartott, mígnem Edina új táskával érkezett Noémihez, akinek annyira megtetszett a csinos kiegészítő, hogy varrtak neki is egyet. Innen aztán egyenes út vezetett az új, közös vállalkozásig: a két barátnő és családanya ma már az egyre ismertebbé váló BEGiN táska márka büszke tulajdonosai.

„Azonnal beleszerettünk a táskavarrásba, belevetettük magunkat, elhatároztuk, hogy vállalkozást indítunk. Egyik reggel Edina azzal az ötlettel érkezett, hogy legyen a márkánk neve . Egyből igent mondtam rá, nagyon tetszett, hiszen több jelentésű, benne vannak a monogramjaink, mégis egyszerűen értelmezhető. Azóta minden táskánkon megjelenik ez a márkajelzés.”

Minden táska egyedi

A siker nem maradt el, a két barátnő táskáit hamar megszerették a vásárlók. Eleinte a közösségi oldalakon hirdették magukat, később aztán saját webáruházat is létrehoztak.
A célközönségük alapvetően a dolgozó nők. Az első táska után készítettek hátizsákokat is, majd a megrendeléseket figyelembe véve bővítették kínálatukat oldaltáskákkal, borítéktáskákkal, övtáskákkal és retikülökkel – a vásárlók igényeinek maximális figyelembevételével.

„Rendszeresen kapunk olyan megkereséseket is, hogy a megrendelő számára készítsük el az álomtáskát. Ezeket általában kép vagy régi táska alapján szoktuk megvarrni, folyamatosan egyeztetve a megrendelővel a színről, a formáról és az egyéb, felmerülő kérdésekről.”

Az új ötleteket általában közösen találják ki, együtt törik a fejüket a fazonon, az anyagokon és az elkészítés módján. Minden táska egyedi szabásmintájú, egyik sem vásárolt, hanem saját szellemi termék.

Nem kérdés, hogy a vírus okozta új élethelyzet megmutatta a barátnők igazi útját. Mindkettőjük családja is nagyon pozitívan áll a pályamódosításukhoz. Edina gyermekei észrevételekkel, tanácsokkal látják el az édesanyjukat, és miután ők marketing ismereteket is tanultak, ezen a téren különösen sokat tudnak segíteni. Noémi fiai és férje is teljes mellszélességgel kiáll az új vállalkozás mellett. Nagy a boldogság, hiszen látják, hogy a BEGiN sikerei óta az édesanya sokkal jobban érzi magát a bőrében.

Begin, Handmade Bag, Kézzel készült táska

A mindennapok változásai

A tavalyi év első két hónapjának semmittevése után a vállalkozás újra napi szintű elfoglaltságot jelentett Edinának és Noéminek. Az anyag és egyéb kellékek beszerzéséhez, a késő estig tartó varráshoz, a türelmetlen kíváncsisághoz – hogy mihamarabb láthassák az új, éppen készülő táskát – rengeteg energiára van szükség. De ahogy Noémi mondja, eleinte nemcsak az új vállalkozás miatt nőtt meg a leterheltségük.

„Az is igaz, hogy a kezdeteknél nem csak a táskakészítés vette el sok időnket. A BEGiN megszületése érthető okokból egybeesett a tavaszi karantén indulásával. Nehéz volt a logisztika, mindenki hirtelen itthon volt, így a jól bevált módszerem – megfőzök vasárnap egészen szerdáig – nem volt tovább működtethető. Sokkal több vásárlás és főzés, kevesebb munkára fordítható időm lett. Ezeket általában hajnalban próbáltam behozni, de azért figyelt a család is, igyekeztek minél jobban tehermentesíteni.”

Noémi és Edina azzal is kénytelenek volt szembesülni, hogy nem elég a táskákat elkészíteni, menedzselni is kell magukat. Így ezen a téren is muszáj volt fejlődniük. De ez nem jelent igazán gondot, élvezik ugyanis az új kihívásokat, legyen az akár egy tévés szereplés, a táskák fotózása vagy éppen a háttérmunkák elvégzése.

„Próbálunk haladni a korral, rengeteg marketingismeretet szívunk magunkba, hogy fejlődni tudjunk. Keressük az új anyagokat, az inspirációt. Sokkal több a munkánk, mint előtte. És igen, sokszor stresszes is, de így szeretjük.”

A biztató jövő

Az ötletek azóta is jönnek. Szerény számítások szerint a BEGiN túl van az ötszázadik eladott táskán, így a visszajelzés Edina és Noémi számára az, hogy igenis van igény a munkájukra.

„Ha a vírus megy is, mi maradunk. Megvolt az első divatfotózásunk, elkészült a katalógusunk. A táskáink saját webáruházunkban és más kézműves oldalakon is kaphatók. Szeretnénk fejlődni. Egyre jobb gépekkel dolgozni, egyre inkább egyedi, ránk jellemző megjelenéssel. Mindig szükség van a szakmai tudás fejlesztésére, és sokat teszünk azért, hogy közkedveltek és népszerűek lehessünk. Szeretnénk oda eljutni, hogy már csak az ötletekkel és a megvalósítás koordinálásával kelljen foglalkozunk. Vagyis merünk nagyot álmodni és ennek jegyében készülünk a tavaszra.”

Kissné Lukasik Zsófia