web analytics

Válassza az Oldal lehetőséget

Szegedből egyszerűen sosem elég!

– családi nyaralás a Balatonon túl

Szegedből egyszerűen sosem elég!  <br><p class='alcim'> – családi nyaralás a Balatonon túl</p>

Ha belföldi nyaralásról esik szó, a többség általában a Balatonra szavaz. Pedig ezernyi olyan különleges táj és hely van az országban, ahol elidőzve el is felejted a klasszikus vízparti nyaralást. Ha hiszed, ha nem, ilyen az ezernyi kincset rejtő Szeged és környéke is. De mégis mit lehet csinálni a családdal azon a fene nagy Alföldön, ahol még egy egészséges lanka sincs? Álmodban sem gondolnád, mennyi mindent!

„Hegyvidéki” gyerek lévén nemigen vágytam én a síkra sosem, valamiért mindig úgy éreztem, hogy kalandozni csak hegyen-völgyön, dimbes-dombos tájakon lehet úgy igazán. De hogy, hogy nem, idén családilag mégis úgy döntöttünk, hogy Szegeden és környékén töltünk egy hetet – még akkor is, ha „nincs semmi látnivaló azon a lapos Alföldön”.

Ezúton kérek hát minden kevésbé szimpatikus gondolatomért elnézést, a Dél-Alföldet valamennyire megismerve ugyanis állítom, hogy maga a csoda! Ráadásul hét nap nem is volt elég arra, hogy jól kikiránduljuk magunkat.

1. nap: egy gyors Szeged

Az utazás, pontosabban az érkezés napjára sosem tervezünk nagy programokat, de a mórahalmi szállásunkat elfoglalva azért csak beszaladtunk Szegedre egy jó ebédre. A két település közti távolság csupán 21 kilométer, így egy kicsivel több mint fél óra múlva már a kiszemelt gluténmentes éttermünkben lapátoltuk az ebédet.
(Ilyen helyet egyébként szó szerint vadászni kell Magyarországon, mert sajnos még mindig kevés az olyan vendéglátóhelyek száma, ahol egy ételallergiás is nyugodtan és jóízűen falatozhat. Szegeden van ilyen, és nem is akármilyen!)

Kép: Hrdina-Bárány Zsuzsi

2. nap: egy laza nap a Dél-Alföld fővárosában

Az első napi Szeged után már azért az ember vágyik arra, hogy lásson belőle többet és még. Igyekeztünk úgy szervezni, hogy a városnak egyszerre csak egy kis darabját habzsoljuk be, de azt nagyon. Így kezdtük a túrát a Fogadalmi Templomnál, ami egyébként hivatalosan a Magyarok Nagyasszonya-székesegyház, vagy ahogyan meg is tudom jegyezni, a szegedi Dóm.

A Dóm téri építmény Magyarország ötödik legmagasabb temploma, és hazánk egyetlen, 20. században épült székesegyháza. Kívül-belül gyönyörű és semmihez sem hasonlítható, tipikusan olyan hely, amelynek méretei, színei és csodái láttán a gyerekszemek is elkerekednek.

Innen egy néhány perces laza sétára, az egyetemi épület és a Dugonics-szobor között találjuk a Dugonics-szökőkutat, amelynek szépségében elég csupán néhány percig elveszni ahhoz, hogy tetőtől talpig átjárja az embert a nyugalom. Innen egy lépésnyire van a sétálóutca, ahol lehet jókat fagyizni, kávézni, eszegetni, padon üldögélni, szobrok mellett pózolni, vagy csak úgy bámészkodni.

Kép: Hrdina-Bárány Zsuzsi

3. nap: irány a Vajdaság!

Az is jó a Dél-Alföldben, hogy csak gondolsz egyet, és pillanatok alatt egy másik országban teremhetsz. Nem, most nem Romániára gondolunk (pedig gondolhatnánk arra is), hanem Szerbiára, azon belül is a Vajdaságra. Kis szerencsével órákig tartó várakozás nélkül lehet átmenni a határon egyetlen személyi és védettségi igazolvánnyal, de azért tanácsos tájékozódni a beutazással kapcsolatos, legfrissebb információkról és a határátkelők forgalmáról. (Minél korábban indulsz, annál nagyobb eséllyel jutsz át hamar, délutánra azért már feltorlódnak az átkelésre váró autók.)

No, de akkor lássuk csak ezt a Vajdaságot! Mórahalomról 35-40 perc az út az ezernyi szépséget rejtő Szabadkára, a szecesszió városába. Sajnáljuk, hogy egy napnál többet nem tudtunk maradni, de igyekeztünk bezsúfolni mindent, amit csak lehet. Minden oldalról szemügyre vettük a gigantikus méreteivel és szecessziós „csipkéivel” elkápráztató városházát, belekukkantottunk a kobaltkék színben pompázó, Zsolnay kerámiával fedett szökőkútba (van zöld is), bújócskáztunk a Népszínház korinthoszi oszlopai között a gyerekekkel, megtaláltuk Mátyás király szobrát a Corvin Mátyás utcában, ittunk egy jó feketét egy hangulatos étteremben, és csak mentünk és mentünk, amerre a lábunk vitt.

Ha Szabadkán jársz, ezeken kívül mindenképpen látnod kell a Jakab és Komor téri zsinagógát, a templomokat, a szobrokat, és nem szabad kihagynod a piacot sem!

Kötelező megállóhely: Palicsi-tó

Ha hozzánk hasonlóan te is csak egy napot tudsz Szabadkára és a környékére szánni, akkor úgy tervezz, hogy a Palicsi-tó beleférjen! Szerbia legnagyobb természetes tava és annak környezete ugyanis a nyugalom szigete. A partján álló „mézeskalács házak” hangulata teljesen magával ragadja az arra járókat, a gyerekeket meg aztán pláne, főleg, hogy bringóhintóval is lehet közöttük közlekedni.

Kép: Hrdina-Bárány Zsuzsi

4. nap: irány Makó!

Egy városban csatangolós nap után, úgy gondoltuk, következzen egy olyan, amit a természet közelében töltünk. Ekkor vettük az irányt Makó, pontosabban a Maros jobb partján található, 200 méter hosszan kiépített lombkoronasétány felé. Ez a hely nemcsak azért különleges, mert madárátvonulási területen áll, hanem azért is, mert 8-10 méteres magasságból szemlélheted az élővilágot. Az építményt tartó 18, eltérő magasságú vasbeton oszlop köré 1,5–3,6 méter sugarú pihenőket alakítottak ki; az egyik ilyen kupolája a messze földön híres makói vöröshagymát jelképezi.

Kép: Hrdina-Bárány Zsuzsi

5. nap: városnézés másképp

Hiába lapos, na, csak visszavágytunk Szegedre. Mert kihagytunk egy csomó mindent, többek között a városnéző kisvonatos túrát, ami 45 percnyi gyönyör gyermeknek és felnőttnek egyaránt. A 54 férőhelyes járgány a Széchenyi tér szomszédságából indul, amin zötyögve megismerhetjük a történelmi belvárost, valamint Szeged többi híres látványosságát.

Apropó! Tudtad, hogy a napfény városában is van egy Sóhajok hídja? Bizony ám, ráadásul Ferenc József tiszteletére építették, azért, hogy látogatásakor kényelmesen átsétálhasson a szállást adó Bérpalotából a városházára.

Kép: Hrdina-Bárány Zsuzsi

6. nap: bivalyok közt

Az egyik nap egy véletlen folytán keveredtünk Mórahalomról a Röszkei útra, és milyen jó, hogy így alakult! Itt, a várostól alig 5 kilométerre bukkantunk rá ugyanis egy különleges helyre, a nagyszéksósi bivalyrezervátumra, ahol jelenleg közel 150 bivaly él. Jelenlétük azért is jelentős, mert ezek a betelepített patások segítették megtisztítani a tavat és környékét, így segítve a vízfelület növekedését.
A területre visszatértek a madarak, köztük kanalasgémek, kis- és nagykócsagok, de látni bíbicet, gólyát, sőt gulipánt is. Az élővilágot, köztük a bivalyokat is testközelből figyelhetjük meg, hiszen a tó nemcsak hogy körüljárható, hanem egy náddal fedett bivalybeálló magasából egészen jól belátjuk a környéket.

Kép: Hrdina-Bárány Zsuzsi

7. nap: lótusz és Buddha

Egy, a Szegedi Füvészkertben tett séta önmagában is különleges élmény, hát még akkor, amikor virágzik az indiai lótusz. Nekünk sikerült elcsípni a víztükör fölé magasodó, óriási rózsaszín szirmaikat bontogató növényeket, illetve az ünnepet is, amelyet e szépségek tiszteletére tartottak.

Kép: Hrdina-Bárány Zsuzsi

És ezennel letelt az egy hét, mi pedig nem jártunk még a vadasparkban, nem csúsztunk le százszor az Aquapolis hajmeresztő csúszdáin, a Fehér-tóhoz sem barangoltunk el, az Anna fürdő gyógyvízében sem relaxáltunk, sőt a szegedi szabadstrandon sem mártóztunk meg a Tiszában. Kellene még legalább ennyi idő, mert bizony tényleg ezernyi a látnivaló azon a lapos Alföldön…

Üdv

Jelenleg 7 ember olvassa a cikkeinket veled együtt.

Hirdetés

Közösség

Örökbe Fogadok Egy Ovit

A HŐSANYA rovat jószolgálati tevékenységével most Te is lehetsz egy halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) óvoda örökbefogadója. Tudj meg többet erről a kezdeményezésről!