web analytics
2023, 31 március, péntek
Nincs találat
Összes találat
Anyamagazin
  • RosszAnya
  • Anyakurtizán
  • AnyaSzolga
  • DoktorAnya
  • Anyatest
  • Anyavállalat
  • ZöldAnya
  • HősAnya
  • AnyaMenü
  • KultAnya
  • RosszAnya
  • Anyakurtizán
  • AnyaSzolga
  • DoktorAnya
  • Anyatest
  • Anyavállalat
  • ZöldAnya
  • HősAnya
  • AnyaMenü
  • KultAnya
Anyamagazin

A színésznő, aki kurtizánnak állt
– beszélgetés a vad, őszinte és befoghatatlan Ágenssel, 1. rész

ANYA magazin Írta ANYA magazin
2021.05.04.
in Anyakurtizán, Anyavállalat
Olvasási idő: 6 perc
A színésznő, aki kurtizánnak állt – beszélgetés a vad, őszinte és befoghatatlan Ágenssel 1. rész
Megosztás Facebookon
7 989

Saját magam előzményévé, útjává váltam – így vall magáról a tősgyökeres pesti Ágens, aki Zinaként egy Baranya megyei faluban vezeti saját kurtizánképzőjét. A fővárosi „operapunk” előadásai után nők százai térnek tőle haza kurtizándiplomával a zsebükben. Nem mindennapi történet az övé…

Kicsit zavarban vagyok, hogyan mutassam be a beszélgetés alanyát: mint Ágenst, az underground, független művészt, vagy mint Zinát, a bikali kurtizánt. Én magam a bikali Élménybirtokon lettem rajongó, ahol részt vettem a Kurtizánképzésen, a férjem pedig az Úr-kurzuson, és a közel egy óra önfeledt tanulás után diplomával a zsebünkben jöhettünk ki a teremből. Egy óra Zinával, és önmagadon nevetsz, ami, mint tudjuk, az egyik legnehezebb dolog. A világon egyedülálló, rendkívül népszerű, több mint 800 előadást megért (kurtizán)képzés kultúrtörténeti szakirányú végzettséget, kurtizándiplomát ad. A diplomához tartozó alaptanterv része az érzékiség kultúrtörténeti feldolgozása, a férfi gondolkodás mibenlétének vizsgálata és irányai, a jó kurtizán feladatai, de megtudhatjuk azt is, hogy hány éves a férfi – mindezt Ágens lenyűgöző tolmácsolásában, humorral és önreflexióval.

Zina, Ágnes Társulat
Névjegy: A kortárs művészet izgalmas és mindentől különböző alakja, Zina Ágens Gyimesi Ágnes néven született Budapesten. A mindig is egyedi és „meghatározhatatlan” műfajú előadásokat és koncerteket adó művész dolgozott többek között Meredith Monkkal, a Szegedi Kortárs Balett-tel, Rudolf Péterrel, Szőke Andrással, a Szalai–Dárday szerzőpárossal, Dettre Gáborral, a Nemzeti Színházban, a Bárkában, a Merlinben és a Vígszínházban. Rendszeresen fellépett és rendezett a MÜPA-ban, a Trafóban, a Műcsarnokban, a Kiscelli Múzeumban, a Theater Internationalön, a Mediawave-en, a MODEM-ben, a MU Színházban és a Szkénében, valamint az Őszi és a Tavaszi Fesztiválokon. Jelenleg Bikalon játszik társulatával és játssza a Kurtizánképző előadást. A képet készítette: Béres Tamás

– Egy fővárosi operapunk miért csinál színházat egy kis faluban?

– Tősgyökeres pesti vagyok, ismertem az underground világot és a független színházi lényeket. 2000-től tartok fent egy társulatot pályázatokból, munkákból, egyedi adományokból. Amikor csak egy részét kaptuk meg az éves támogatásunknak, minden megváltozott. Hirtelen magamra maradtam, mindenki a biztosra hajtott, a társaim beépültek a nagy színházakba. Civil munkát kerestem, de vagy túlképzettnek találtak, vagy utánam néztek, s azt hitték, hogy egy öntörvényű személyiség nem jó befektetés. Kalandvágyból bármit örömmel megtanultam volna, de addig, amíg önmagamat sem tudtam kellőképpen definiálni egy számomra idegen közegben, addig esélyem sem volt. Egyébként is nehezen tudtak engem körülírni a kritikusok vagy a művésztársak. Vad, őszinte és befoghatatlan voltam. Mindig is egyedi és „meghatározhatatlan” műfajú előadásokat és koncerteket csináltam. Egész egyszerűen nem volt hivatkozási alap, amihez képest csináltam a színházamat, pedig ez a tiszta képlet, elképesztően fontos ahhoz, hogy bármely közeg részévé válhass. Nem a „szolgálati utat” követtem – szakirányú végzettség, ott kialakult kapcsolatok, ajánlások, beépülés a „nagy” rendszerbe. Saját magam előzményévé és útjává váltam. „Kívül maradó” lettem és vagyok.

Ágnes Társulat, Ágnes, Zina
Kép: Benkő Mariann

– Azért nem mindig színházaztál…

– Mire bekövetkezett a független színházi világ első megbillenése, addigra már egy orvosi szaklapnál egy csodás szerkesztő, Nagy Zsuzsa egyre nagyobb feladatokat bízott rám. Interjúkat készítettem haldoklókkal, AIDS-es gyermekekkel, mentális és fizikai sérültekkel, tudósokkal, művészekkel; a betegség mibenlétéről vallottak rákkutató orvosok, akadémikusokkal „kerestük” a kórok lelki okait, pszichiátria kezeltek válaszait hallgattam az igazságról és a létünk felőli döntések lehetőségeiről. Be- és elfogadott a közeg. Megrázó, felkavaró, fontos beszélgetések voltak. Majd írtam a mindennapi.hu-nak, a Revizornak, az Ellenfénynek, a pagony.hu-nak stb. De miután a források mindenhol elapadtak, tovább kellett mennem.

Zina, Ágnes Társulat
Kép: Benkő Mariann

– Innen vezetett az út Bikalra?

– Láttam egy hirdetést, és erős késztetést éreztem arra, hogy elmenjek Bikalra. 2020-ban volt az Ágens Társulat Facebook-oldalának egyik sorozata, A vércirmos projekt, amely a bikali történeteim összegzése. A kezdetekről innen egy idézet: „Emlékszem, a buszmegállóban toporogtam, hozzám csapódott egy lány, aki az utolsó fillérjeit kaparta össze, hogy lejöjjön ide új életet keresni. Aztán neki nem kellett ez a fajta új élet, nem kellett a sár, amibe a pesti cipőnkkel beleragadtunk, a bokánkat csipkedő libák, a ferde tekintetek, a vizslatás. Nem kellettek a próbatételek. Én azt mondtam, nézzük, a sors mit akar…”

Ez is érdekelhet

Családi nyaralás: ahol anya és apa is sokkal bátrabb az ágyban

„Egy anya attól időmilliomos, ha nem megy el a falig” – interjú Goodwill Barbara írónővel

Szex a terhesség alatt: tényleg biztonságos?

Zina, Ágnes Társulat
Kép: Lenz Tünde

– És te maradtál.

– Ottmaradtam, és mindent elölről kellett kezdenem. Bikalon fogalma sem volt arról senkinek, hogy ki vagyok, és mit csináltam eddig. Elvesztettem a nevem, semmi sem maradt belőlem, apró lépésekben építettem fel egy színházi műhelyt, amely mára egy működő világ.

Korábban azt hittem, hogy az egyik világ nem vihető át egy másik világba. Ez persze így van, de időközben Bikalon megtanultam, hogy igenis – darabokban – átvihető, bizonyos részei megjelenhetnek más kultúrákban, csak rendkívüli elszántság, kitartás és türelem kell hozzá. A kérdés, ha valakit ütöttek-vertek, biztos, hogy ő is ütni fog? Ha valaki nem tanult meg ölelni, képtelen lesz ölelni? Vagy ha nem találkozott még elementáris, hiteles filmmel vagy színházzal, ha ilyet lát, hétszentség, hogy tiltakozni fog? Azt tapasztalom, hogy az emberek hihetetlen változásra képesek, ha van valaki, aki kellő időt szán rájuk, és ráveszi őket, hogy lépjenek. Én nem tudtam ölelni, érinteni, nem éreztem természetesnek (ennek komoly oka van), aztán jött valaki, és megtanított ölelni.

– Hogy fogadtak egy „vad, őszinte és befoghatatlan” művészt?

– Eleinte gyanakodva méregettek, vizslattak, hogy ez vajon honnan csúszott (le) ide, volt, hogy lekurváztak, és panaszt tettek, hogy ide már prostikat is beengednek – ezt persze a kurtizán szerepszemélyiség miatt, mert ott az vagyok. Majd elterjedt a faluban, hogy a „pesti” transzvesztita, valaki állította, hogy látott állva pisilni… Az első pár év nagyon nehéz volt, tanultuk, tapogattuk egymást, hogy mi és hogyan legyen.

Zina, Ágnes Társulat
Kép: Lenz Tünde

– Sosem akartad feladni?

– Majdnem feladtam, aztán jött egy ölelés a tájtól, a nézőktől, az ottani társaktól, és megint nekimentem, hogy azt, amit először láttam benne, véghez vigyem. Majd elindult a Kurtizánképző – a középkori párkapcsolati stand up comedy.

Hogy miről szól Zina Kurtizánképzője, és mit lehet tanulni tőle, a következő részből derül ki.

Szalay Veronika

 

 

Kapcsolódó Cikkek

nyaralás, szerelem, egymásra találás, balaton, vakáció
Anyakurtizán

Családi nyaralás: ahol anya és apa is sokkal bátrabb az ágyban

Írta ANYA magazin
2023.03.30.
"Egy anya attól időmilliomos, ha nem megy el a falig" – interjú Goodwill Barbara írónővel
Anyavállalat

„Egy anya attól időmilliomos, ha nem megy el a falig” – interjú Goodwill Barbara írónővel

Írta Tóth-Hencz Edit
2023.03.21.
Szex a terhesség alatt: tényleg biztonságos?
Anyakurtizán

Szex a terhesség alatt: tényleg biztonságos?

Írta ANYA magazin
2023.03.04.
Továbbiak

Üdv

Jelenleg 7 ember olvassa a cikkeinket veled együtt.

Szerzőink

Kattints ide, és ismerd meg rendszeresen publikáló szerzőinket...

Cikkértesítő - kérd te is!

Témáink

  • RosszAnya
  • Anyakurtizán
  • AnyaSzolga
  • DoktorAnya
  • Anyatest
  • Anyavállalat
  • ZöldAnya
  • HősAnya
  • AnyaMenü
  • KultAnya

Keress rá

Nincs találat
Összes találat

Hallgasd az AnyaMagazint a Spotify-on is!

Spotify podcast Kattints a Podcast hallgatásához!

Sorozatunk

Ki fog engem szeretni, ha a gyerekek megnőnek?
Család a dombon

Ki fog engem szeretni, ha a gyerekek megnőnek?

2022.11.20.
Soha nem lesz már kisbabám?
Család a dombon

Soha nem lesz már kisbabám?

2022.11.12.
A nagy döntés
Család a dombon

A nagy döntés

2022.11.07.

Közösség

Anyamagazin

Örökbe Fogadok Egy Ovit

A HŐSANYA rovat jószolgálati tevékenységével most Te is lehetsz egy halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) óvoda örökbefogadója. Tudj meg többet erről a kezdeményezésről!

Tovább »

Hirdetés

Partnereink

szövegírót keresek

örökbe fogadok egy ovit

ANYAmagazin

Kiadó: Barát Hella (székhelye: 1136 Budapest, Hegedűs Gyula u. 40.)
Kiadásért felelős személy: Barát Hella
Szerkesztésért felelős személy:
Hrdina-Bárány Zsuzsi
Email: hello@anyamagazin.hu
Telefon: +36 30-961-1570

  • Adatvédelmi tájékoztató
  • Hirdetési lehetőségek

ANYAmagazin © 2022

Nincs találat
Összes találat
  • AnyaSzolga
  • RosszAnya
  • Anyatest
  • HősAnya
  • DoktorAnya
  • KultAnya
  • Anyavállalat
  • ZöldAnya
  • Anyakurtizán
  • AnyaMenü

ANYAmagazin © 2022